Madrid and Taipei are 10,000 km away from each other. In each city a woman wants to tell her best friend that she’s dying. Are they four women or only two? That’s the story line of “Crossover” 《戚戚》, the most ambitious (and expensive) work of director Enrique Amador.

Half away trough the Spanish shooting, the main actress disappeared (without a trace), which together with the production expenses (by duplicate) and the obvious challenge of having to film in different countries and languages made it even more complicated. All of it entertained the director and his team, formed by close friends and great professionals (also friends). The director’s baldness hasn’t get worse, maybe because that perfect and shiny circumference which is his head didn’t have many hairs to drop to start by, but they do have turn white his entire beard. As life is full of ups and downs, the effort has relieve his body of 8 kilograms, an scary news in most people, but seeing his weight’s starting point it has been received with joy and cheers by the director, friends and neighbors down his flat.

“I think the effort has been worth it. We have done something special with Crossover. To tell a story in different countries and through different characters. Not as a cultural comparative analysis, but as a unique way of storytelling. What the characters feel and the things going on in their lives, are the same? Are feelings universal? Why limit oneself to describe them with only one person and location?”

[masterslider id=29]相距1萬公里遠的台北與馬德里,各有一位女性正準備告訴她最好的朋友她的死訊。這是四位女性的故事,或只是兩位?這是電影Crossover 《戚戚》的故事架構,導演恩里格。亞瑪多最偉大(也最貴)的電影。

電影在馬德里拍攝完成一半時,女主角消失無蹤(這不是電影的故事,這是事實!)。隨之而來的是兩倍的拍攝時間與費用,加上原本就是跨地拍攝的故事情節,這一切都讓這部電影更具艱辛與挑戰。但這一切讓導演與由好友(同時也是專業電影工作者)組成的拍攝團隊覺得非常幽默。這些辛苦的過程,並沒有讓導演原本就很「精光」的頭頂加劇掉髮,但倒是讓導演的落腮鬍白了一大片。然而,生命中的起落是公平的,壓力讓在毛髮部份受創的導演,換來鏟掉8公斤的體肉!而這個驚人的消息,讓導演、親友與樓下老王都感到非常欣慰。

「這一切的付出都是值得的,我們做了新的嘗試在“Crossover”《戚戚》裡。在不同的國家,以不同的角色個性,說同一個故事。但這並不是一個跨文化的探討,而是一個特別的說故事方式。它訴說著角色間相同的感受和事物,在對於『情感』的反應是放諸四海皆準的,那又何必只將故事限制於單一的角色和國家?」導演恩里格如是說。[masterslider id=29]10.000 km separan Taipéi de Madrid. En cada ciudad una mujer quiere decir a su mejor amiga que se muere. ¿Son cuatro mujeres o son sólo dos? Este es el argumento de “Crossover” 《戚戚》 la más ambiciosa (y costosa) película de Enrique Amador.

En medio del rodaje madrileño se esfumó sin dejar rastro una de las actrices protagonistas, lo que se unió a los gastos duplicados y a las complicaciones derivadas de rodar en lugares e idiomas diferentes. Hubo que filmar de nuevo la parte española, por lo que el rodaje duró más de un año. Todo ello divirtió mucho al director y a todo su equipo formado por amigos íntimos y grandes profesionales (también amigos). La alopecia del director no se ha agravado, dado que en esa perfecta y brillante circunferencia que es su cabezota no quedaban muchos pelos que pudieran caerse, pero sí que se ha vuelto casi blanca la barba que cubría su cara. Como no hay una de cal sin otra de arena, el esfuerzo realizado le ha liberado de ocho kilos lo que, dado su peso inicial, ha sido acogido con júbilo por el propio director, personas de su entorno y vecinos de abajo.

“Creo que el esfuerzo ha merecido la pena. Hemos conseguido hacer algo especial con Crossover. Contar una historia en diferentes países y con diferentes personajes. No como un análisis comparativo cultural, sino como una forma única de narración. Lo que sucede en la vida de los personajes y lo que éstos experimentan ¿es lo mismo? ¿Los sentimientos son universales? ¿Por qué limitarse a describirlos con una sola persona y lugar?”.

[masterslider id=29]